Dag 15 - Reisverslag uit Groveland-Big Oak Flat (historical), Verenigde Staten van Pieter Herk - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Groveland-Big Oak Flat (historical), Verenigde Staten van Pieter Herk - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Pieter

25 Juni 2019 | Verenigde Staten, Groveland-Big Oak Flat (historical)

24 juni 2019

Dag 15.
Lee Vining naar Yosemite Pines RV Resort.

Link: https://goo.gl/maps/7tQwKptaBTYqUXsP9

Hoogste dagtemperatuur : 33 graden
Gereden kilometers : 202 km Totaal kms : 2413 km
________________________________________

Goedenavond, vanaf Yosemite Pines RV Resort.

Vanmorgen stonden we om 8 uur klaar voor vertrek. Omdat de berichtgeving tegenstrijdig was, het ene bord zei “closet” en het andere “open” en internet berichtte dat de Tioga-pas van 10 tot 11 uur
‘s morgens en van 3 tot 4 uur ’s middags open was. Het laatste bleek te kloppen, dus stonden we na 11 mile op Road 120, als wagen 15, om vijf voor negen in de rij voor het toegangshuisje van Yosemite National Park. Onderweg naar boven waren we al voor een paar prachtige uitzichten en meertjes gestopt en een paar foto’s genomen.
De zon was er weer volop bij en ondanks dat de bermen nog vol sneeuw lagen was de temperatuur best aangenaam. Omdat het nog een uur zou duren hebben we maar een bakkie leut gezet en toen we dat aan het opdrinken waren kwam een parkranger uitleggen wat we konden verwachten.
De eerste 45 miles mocht er niet gestopt worden en waren alle parkvoorzieningen gesloten, daarna ging je weer een afsluithek door en vanaf daar was alles toegankelijk.
Om exact 10 uur werden de pionnen opzij gezet en begon de lange rij in beweging te komen.
We lieten onze voorgangers van ons wegrijden, zodat we voorop de file van rest reden, met de mooiste uitzichten zonder horizonvervuiling van andere auto’s.
Wat volgde was een spectaculaire rit over prachtige hoogtes en langs pittoreske meertje en dalletjes.
Een maagdelijk “Lake Tenaya” was adembenemend.
Na een mile of 24 kregen we opeens tegenliggers, die aan de andere kant op 10 uur hadden staan wachten. De hoge sneeuwmuren waar we op gehoopt hadden bleven echter uit.
Om 11 uur reden we langs het andere afsluithek wat voor de tegenliggers dicht ging, onverbiddelijk werd het hek afgesloten.
Wij reden eerst naar de Wonona tunnel parking om vanaf daar, halverwege het dal de “Breidal Falls” te kieken. Onderweg hadden we hem ook al gezien, maar dan te ver weg. Toen naar “Yosemite Valley” voor een mooi uitzicht op “Yosemite Falls”. Maar dat dat viel tegen alle parkeerplaatsen waren inmiddels vol, want vanuit de west kant was het park gewoon toegankelijk.
Uiteindelijk konden we ons rijdend huis met mazzel neerzetten aan de voet van “El Capitan”, een rots punt die er als een Kapitein bij staat. Stoeltjes en tafel uit de camper en die gezellig onder een boom in de schaduw neergezet om te lunchen en van het uitzicht te genieten. Na een goed uur gezeten te hebben, ging de handel de camper weer in en zijn we aan de laatste 60 km begonnen. Geestelijk overvol van alle indrukken, zakten de dames in een dutje weg terwijl ik de laatste kilometers onder mij door laat gaan. Aangekomen op het RV Resort kregen we plaats A18 toegewezen.
Deze plek is de komende 2 dagen van ons om eens lekker uit te rusten en de was doen.

Hier laat ik weer bij, morgen is er een rustdag, ook wel eens lekker.

Piet.

• 25 Juni 2019 - 06:30

Anne-Marie :

Leuke belevenis weer en mooie foto's, die laatste foto is net een ansichtkaart. Super mooi

• 26 Juni 2019 - 15:16

Marcel:

Die Amerikanen zijn wel streng hoor. Hier zouden we nog een paar auto's doorlaten als die 11.01 aan komen maar daar niet. Bammm hek gaat dicht.
    En helemaal eens met Anne-Marie schitterende foto die laatste!