Dag 3 - Reisverslag uit Newark, Verenigde Staten van Pieter Herk - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Newark, Verenigde Staten van Pieter Herk - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Pieter

12 Juni 2019 | Verenigde Staten, Newark

Hoogste dagtemperatuur : 22 graden
Gereden kilometers : 0 km
Totaal kilometers : 0 km
________________________________________

Goedenavond, dit keer vanuit het Best Western Hotel.

De bedden die we hier hebben zijn voortreffelijk dus is de nachtrust, mede door alle inspanningen, geen enkel probleem en halen we zonder onderbreking de ochtend. Die begon vandaag met een ietwat hoge sluierbewolking en een temperatuur van 20 graden om 7 uur ’s morgens.
Na alle ochtend rituelen zaten we om 9 uur weer in de shuttle om naar Manhattan af te reizen, waar we om 9:45 uur in “The Oculus” het nieuwe trein/metro station wat onder de oude torens van het World Trade Center die met 9/11 verwoest waren is gebouwd. Dit station is hyper modern en een waar kunstwerk om te zien, zowel van binnen als van buiten. Hiernaast is de nieuwe WTC Tower verrezen en dit gebouw is onze bestemming voor vanmorgen.
We zijn lekker vroeg dus konden we, ondanks dat we toegangskaarten voor half elf hadden, zo doorlopen naar de lift zonder eerst in de rij te hoeven. Met 6 mensen in de lift en die brengt je in 20 seconden naar verdieping 102, waar de “Obeservatory” is. We hebben hier een uur zoet gebracht, omdat we geen genoeg konden krijgen van de fantastische uitzichten over deze grootse stad.
Vanuit de WTC Toren zijn we naar de herdenkingsmonumenten die op de plaats van de oude torens zijn gemaakt gelopen (in 2014 was dat nog anders, toen moesten er tickets voor worden gekocht), maar nu waren ze zo te bewonderen en zonder dat het een moeten is, sta je automatisch (waarschijnlijk door het indrukwekkende), stil bij al die honderden mensen die daar de dood hebben gevonden. Het is mooi om te zien dat bij de genen die vandaag jarig waren een witte roos in de naam gestoken was.

Dan weer tijd voor wat leuks, op het programma staat een boottocht van anderhalf uur over de Hudson River langs “Liberty en Staten Island” die aangeboden werd, door de Hop on & Hop off bus, dus op naar de aanlegsteiger van waar de boot vertrekt.
Omdat we ruim een uur te vroeg waren besloten we om nog wat te drinken op een terrasje waar we langs liepen, terwijl we naar een tafeltje liepen om te gaan zitten werd Jeanette direct aangesproken of we gereserveerd hadden, nadat we gezegd hadden dat we alleen iets wilde drinken, mocht dat niet buiten maar binnen aan de bar. Wij dus naar binnen aan de bar, daar wat gedronken en toen op naar de boot. Aan het eind van de straat stond zo’n hotdog verkoper, en dat leek ons ook wel wat. We bestelden 3 hotdogs die we lopende weg oppeuzelden richting aanlegsteiger, daar aan gekomen moesten we ons bus ticket laten zien, wat ik dus deed maar de dames hadden de ticket in hun jaszak laten zitten die in het hotel hing. Na een goed verhaal naar de Stuart mochten ze toch met mij mee in de lange rij van wachtenden. Na een kwartiertje werden de dames, mede door toedoen van het broodje worst, al misselijk bij het zien van de deinende boot. Toen zaten we er nog niet eens op.
Omdat ik al helemaal niet van de boottochtjes ben en de dames nu ook geen boot meer konden zien, besloten we de boot te laten voor wat hij was en de metro te nemen naar Brooklyn.
Daar zijn we vanaf de Brooklynkant de “Brooklyn Bridge” overgelopen met een magnifiek uitzicht op de skyline van Manhattan.
Aan de andere kant een heerlijk ijsje en toen doorgelopen naar “China Town”.
Nou ja, als je daar dan eenmaal bent dan wil je ook naar een echte Chinees. Wat is dat even wat anders dan in Nederland, wat hebben we zalig gegeten.
Omdat we toen weer helemaal uitgerust waren, zijn we weer terug naar “The Oculus gelopen, om vandaar weer de PATH trein naar Newark te nemen.
Na een dag van (volgens de app van Marja) 11,3 loopkms en 19010 stappen en 13 trappen, kwamen we moe maar voldaan weer terug op onze kamer.

De dag zit er weer op.
Groet van ons drie aan allemaal.

Piet

• 13 Juni 2019 - 02:46

Martine :

Wat leuk om zo mee te lezen wat jullie allemaal doen op een dag. En wat was dit weer een geweldige dag. Met veel indrukken en belevingen. Leuk om te lezen dat jullie zo genieten. Ben erg benieuwd naar wat er nog komen gaat.

• 13 Juni 2019 - 08:32

Ma Van Herk:

Zo wat een dag, het is wel een hele belevenis om dat allemaal te zien Ik word al moe omdat te lezen maar geniet maar hoor

Tags: Manhattan